USAvASUt

MTH/BLI – jogi esetek

Személy szerint nagy érdeklődéssel figyelem mi történik a Broadway Limited háza táján azóta, hogy az első BLI modellemet meghozta a postás. A weboldalukat böngészve sorra feltűntek az újdonságok, ritkaságok, amik aztán sokszor 3-4 évet is csúsztak mire megjelentek. Aztán egyszer csak 2007-ben feltűnt egy testvér vállalat is, a Precision Craft Models. A PCM modelljei az addig is kiváló BLI alapokra rádobott még egy lapáttal, ESU dekódert használtak, volt egy BR 01-es európai modelljük is, kijött a California Zephyr három fajta mozdonnyal, 11 féle kocsival, összesen majdnem 40 különböző névvel, 3 vasúttársaság címere alatt, aztán megjelent az egyik legjobb minőségű sorozatban gyártott Big Boy. Szóval minden csillag együtt állt, hogy valami nagyon jó kerekedjen ki belőle.

Velük párhuzamosan ott volt egy teljesen más vizeken hajózó gyártó az MTH (Mike’s Train House Inc.), aki addig inkább az O, I, G, méretekben voltak ismertek. A képbe kicsit belekerül majd a Lionel is, de mindez Mike Wolf mérnök-üzletember miatt van, aki ezen és még más gyártók között vándorolva építgetve karrierjét, gyűjtögetve a tudást, tapasztalatot és a szabadalmakat.

Aztán valami történt. A Precision Craft Models weboldala eltűnt. Sajnos nincs túl sok információm, hogy pontosan mi történt, de annyi bizonyos, volt egy gazdasági válság, és egy hurrikán is éppen átsöpört a kaliforniai raktárakon.

Egy időben vízkárt szenvedett, de felújított modelleket árultak igazán kedvezményes áron.

Ezek után már csak egy amerikai jogi csatározás hiányzott, hogy a földbe döngöljön egy vállalatot. Az MTH beperelte a BLI-t, személy szerint Robert Grubba-t a cég vezetőjét, technológiai szabadalmak tiltott használata miatt. A Broadway-Limited vesztett, a PCM jogokat megszerezte az MTH, a BLI/PCM távol-keleti gyártórészlegéből  átszállítottak jó pár modell gépsorait az MTH térfelére. Nem volt túl nehéz, mivel mindkettőjüknek az MKT (Model Korea Trading Co.) a gyártója.

Közben a BLI is visszaperelte az MTH-t bizonyos Quantum szabadalmakért, de azt a pert elvesztette a Quantum. Itt bejön a képbe egy újabb fél, a Real Rail Effects, aki szintén perelte a BLI-t a Quantum dekóderek miatt, és a szabadalmainak használati jogát az MTH megszerezte, vagyis kifizette, így a már ex-PCM modellek jogtisztákká váltak a számukra. RRE – Real Rail Effects – a hangok DCC dekóderekkel való együtt használatra tart fent jogokat és szerintük erre semelyik dekóder gyártónak nincs joga a hanghatásokat beépíteni és együtt használni a DCC dekóderekben. Az RRE a Quantum mellett az Atlast is beperelte, de erre már a NMRA (National Model Railroad Association) is felkapta a fejét, akik jogi szövetségeseket és pénzt gyűjt az RRE által indított perre. Az MTH inkább fizetett nekik, minthogy belemenjen egy hosszú és kétséges kimenetelű vitába. Az RRE perek még nem futottak le, lehetnek még meglepetések a jövőben.

Mike Wolf az MTH-tól azt mondta, hogy már lassan minden egyes alkatrészért meg kell küzdeni. Úgy látszik igaza lesz.

Az MTH nehezményezte, hogy az általuk általánosságban levédett szabadalmat a BLI felhasználta, sőt, kicsit tovább is fejlesztette.

A BLI és az MTH is ugyan azt a szinkronizált füst, és gőzmozdony hang (pöfögés) megoldást használja, ami abból áll, hogy egy ventilátor akkor fújja ki a füstöt, amikor annak hangja megszólal. A két cég által használt technológia nagyon hasonló, a hangért felelős processzorból olvassák ki a szükséges információt, ellentétben a régebben használt mágneses, vagy optikai szenzoros megoldás helyett.

Hasonló jogi védelem illeti meg a code 17-es világítási rendszert is, ami egyszerűen abból áll, hogy a mozdony megállása után a világítás kisebb teljesítményre kapcsol, indulás előtt pedig ismét felerősödik. Nem egy nagy dolog ugye? Csakhogy a code 17-es megoldás szintén a processzorból olvassa ki, hogy megállt, vagy elindult a mozdony, így tehát bárki ilyesmit csinál, az csak az MTH engedélyével teheti, hiszen ez egy MTH által legvédett technológia.

Sokaknak úgy tűnik, hogy Mr. Mike Wolf, az MTH igazgatója maga az ördög, a mumus aki tönkreteszi azt a kis közösséget akik modell vasutakkal foglalkoznak, nem beszelve arról, hogy egyszerűen letarolják és megszerzik a maguknak a piacot. Mivel a többi gyártó eddig nem pereskedéssel oldotta meg az esetleges vitás kérdéseket, így félő, hogy egy kisebb lavinát indítanak majd el, és egymásnak ugranak a gyártók, kisajátítanak maguknak technológiákat, modelleket, és a vásárlók, meg dönthetnek, de legszívesebben a kettőből csinálnának egyet.

Vannak akik egyszerűen tűzzel vassal tiltakoznak az MTH ellen és bojkottálják az MTH termekéit, tehát nem veszik meg…legalábbis azt mondják.

Nos…A modellek magukért beszélnek. Viszont nem lehet dönteni. Mert mindkettő jó, nagyon jó!

A füst kérdést tovább vizsgálva láthatjuk, hogy az MTH már nem csak a gőzösökbe épít szinkronizált füst generátort, hanem a dízelekbe, gázturbinásokba, villanyokba is. Ami nagyon szép összhatású modelleket eredményez! És itt tényleg nem olyan füstről beszélünk, amit egy szélcsendes nyári estén kint felejtett cigaretta csikk ad ki magából.

Igazából a dízelekben még jobb is! Szolidan, de folyamatosan ömlik a füst a kipufogón, tökéletes összhangban a motor fordulatával, teljesítményével.

A piaci részesedés megszerzéséért 2 év alatt aztán az MTH minden zászlóshajót, vagyis mozdonyt, kiadott. Gyakorlatilag, letarolta piacot! Szegény BLI meg elvesztette a Big Boyt, a Pennsy GG-1-est, az Alco PA-t, FA-t, és az EMD F3, F7 dízeleket az MTH javára. Szintén hasonló jogi csaták eredményeként az MTH-hoz kerültek olyan legendás modellek jogai mint a Lionel Challenger, és Veranda. Érdekes módon ezeket is ugyanott, az MKT-nál gyártották annak idején.

A jó dolog viszont, hogy az MTH mar jórészt meg is jelentette őket. A Lionel már évek óta befejezte a Challenger és a Veranda gyártását, így viszont ismét megvásárolhatók. Ráadásul a Veranda füst generátort kapott, a Challengernél ez már természetes volt.

A  Dreyfuss Hudson-t megkapta a BLI, de az MTH is gyártja. Nemrég rendeltem egy BLI verziót, mert állítólag már tényleg “jön” és 3 év után végre tényleg szállítják, de ki tudja. Az MTH Dreyfuss Hudson-ja a specifikációk és videók alapján szinkronizált füst effekttel, kerekek feletti oldaljelző fényekkel vannak szerelve. Hamarosan megjelenik a BLI Hudsonja, majd kiderül melyik jobb.

Nagyon valószínű, hogy a BLI nem fog személykocsikat gyártani a mozdonyhoz, legalább is nem a közeljövőben, az MTH-nak viszont hamarosan megjelenik az 5 kocsis szerelvénye, ami a képeket elnézve elég sok kívánnivalót hagy maga után és kérdéses mennyire fognak színben megfelelni egymásnak, ha netán mégis valaki egy BLI Dreyfuss Hudsont állít MTH kocsik elé. Habár sokszor ezek a gyári fotók még egész kori fázisban készülnek és a modellek nem mindig ugyanúgy néznek najd ki a valóságban.

A BLI-nek megmaradtak a California Zephyr kocsijai, de nincsenek hozzá mozdonyaik, mert elvitte az MTH mind a 3 típust…az MTH-nak viszont nincsenek személykocsijai a Zephyr mozdonyaihoz….

Forrás:
www.mthtrains.com
www.broadway-limited.com
Model Railroading – MTH – BLI Smoke Unit Lawsuit
Model Railroading – More lawsuits for the industry
NMRA enlisting manufacturer help in DCC challenge
Model Railroading – What’s the DCC beef?
Broadway Limited Imports / Precision Craft Models