USAvASUt

Rivarossi Big Boy digitalizálása

Adott volt egy 2004-es Rivarossi Big Boy analóg példány, ebbe építettem egy ESU LokSound dekódert. A mozdony nem volt gyárilag előkészítve, így egy kis barkácsolásra szükség volt.

Ha már Big Boy, legyen kövér, legyen benne hang is. A mozdony analóg üzemben nagyon szép futás-teljesítményt ad, így érdemes volt egy dekóderrel DCC üzemre átépíteni.

A mozdony tetején az középső dóm alatt, az első forgóváz alatt és a vezetőállás alatti csavarokat kell eltávolítani

Az eredeti kábelek kikötése után hamar kiderült, hogyha szeretném a hátsó világítást is üzembe helyezni, akkor mindenképp valamiféle csatlakozót kell beépítenem a szerkocsi és a mozdony közé. Viszont ha már van egy csatlakozó, akkor  a szerkocsiba építhetek egy hangszórót is, mivel a mozdonyban elég kevés a hely, így csak kis méretű hangszóró fér el, ami elég gyengécske hang teljesítményt eredményez. Tehát úgy döntöttem, hogy a mozdonyban is és a szerkocsiban is lesz egy hangszóró.

A dekóder a mozdonyszekrény mögött
Az első hangszóró, a kémények alatt

Az eredeti felállás szerint a mozdonyban elöl egy izzó kapott helyet, hátul semmiféle világítás nem volt. Kellett egy egyszerű panel, amit rögzíteni tudok a szerkocsiban, ezen kapott helyet egy borostyán színű sárgás fehéres LED.

Borostyán fényű LED

Mivel ide kerül a hangszóró is, ezért itt egy drasztikus megoldásra volt szükség, lyukakat kellett fúrni a szerkocsi alján a jobb hanghatás végett. A fő probléma a szerkocsi szétszedése volt, mivel Rivarossi-ék csavarozás helyett összeragasztották. Ki kellett találni hol vannak a gyenge pontok, hol lehet szétszedni. Az első fal és hátfal úgy nézett ki, mintha azok különálló részek lennének. Miután kicsit megráztam a szerkocsit, elszabadult a benne lévő súly, ami innentől a megoldást is adta. A szerkocsi kicsit erősebb rázásával a súly kiütötte sérülés nélkül az előlapot. Ezután finom ütögetéssel a hátlapot is ki lehetett nyomni.

Hangszóró alatti furatok a kerekek fölött

Szerkocsi világítás

Szerkocsi hangszóró

Miután hozzáfértem a belső részhez, már beépíthetem az alkatrészeket, amik egy 4-es csatlakozón keresztül kapcsolódtak a mozdonyhoz. Két kábel a hangszórókhoz, kettő a világításhoz. A szerkocsi alapállás szerint egy póluson volt a mozdonyhoz kapcsolva, amit a szerkocsi csatoló rúdja zárt rövidre.

Szerkocsi és mozdony közötti csatlakozók

A mozdonyba került az ESU LokSound dekóder a motor és a vezetőállás közé. A második hangszórót a kémények alá tettem, hogy szabad útja legyen a hangnak. Az első izzót szintén borostyán fényű LED-re cseréltem, a vezetőállás alá pedig a 4-es csatlakozó másik fele került. A kábelek helyes bekötése után már csak el kellett rendezni a vezetékeket az összeszerelés előtt.

Az első izzó lecserélve LED-re

A dekóder 10 funkciót kínál és egy nagyon szép lassú menetet, ami az egyik legjobb a Big Boyok között, köszönhető az ESU-nak és a Rivarossinak is.