USAvASUt

Union Pacific EMD – DD35, DDA40X, ALCO – Century 855,  GE – U50

Valahogy a legnagyobb amerikai dízelmozdony típust, az Union Pacific DD35, DDA40X mozdonyokat nem nagyon lehet H0 modellben beszerezni.

O méretben a Lionel gyártott DD35-öst, az MTH a DDA40X-et. H0-ban  egyetlen gyártó, a Bachmann gyárt DDA40X-et, ami inkább játékra való, nem gyűjtőknek szánt modell, az arányai nem is igazán felelnek meg az eredeti méreteknek. Az EMD felajánlotta segítségét egy pontosabb modellhez, de ez sohasem valósult meg. Szintén a Bachmanntól lehet beszerezni ugyanezt N méretben.

Bachman, Ho, DDA40X modell

Bachman, Ho, DDA40X modell

Kis szériás, gyűjtőknek szánt réz modellek beszerezhetőek DD35/DD35A es DDA40X modellekből is, de ezek igencsak borsos áron cserélnek gazdát, és általában vitrinbe valók, a pályán nem igazán állják meg a helyüket rossz menet-tulajdonságaik miatt.

Pedig igazán megérdemelné ez a mozdony, hogy a modellezők asztalain is fussa a köröket.

A 40-es, 50-es években az Union Pacific vonalain virágkorukat élték a hatalmas méretű és teljesítményű gázturbinás mozdonyok. Aztán a következő évtizedben ezek a gépek által használt speciális üzemanyag ára emelkedni kezdett és már nem igazán volt költséghatékony az üzemeltetésük.

A 60-as években az Union Pacific felkereste az EMD – General Motors-t, a General Electric-et es az Alco-t, hogy tervezzenek egy 15000 lóerős egységet, hogy lecseréljék a gázturbinás mozdonyaikat. Mindhárom gyártó gyakorlatilag összeépítette két már meglevő mozdonyukat, hogy meglegyen az elvárt teljesítmény. A General Motors terve lett a befutó. Fogtak két GP 35-öst és vezetőállás nélkül egy kétszer 4 tengelyes vázra ráépítették. A 15000 lóerő úgy jött ki, hogy elől-hátul volt egy-egy GP 35-ös, középen két DD35-ös. Eredetileg csak mint “B” egységként szállították volna, de aztán a Union Paicific kérésre vezetőállást is kapott ami erősen hasonlít az SD 40-es orr-részre amit szintén akkor fejlesztettek. Ez lett a DD35A. Az 5-szög alakú elemek a mozdonykeret szélén, az oldalkorlát vonalában a homoktartályok, amiket utólag szereltek fel kívülre, mivel az eredeti helyükön a távozó homok problémákat okozott az üzembiztos működésben.

A DD35/DD35A - mozdonyokból egy sem maradt fenn az utókornak.

A GE által ajánlott dupla motoros nagy-teljesítményű mozdony az U50-es volt. Ők két U25-ost fordítottak össze és adtak neki egy jellegzetes az orr részt. Ez a mozdony B+B-B+B tengely elrendezést kapott. Később készült 6 tengelyes, C-C változat is.

Friss hír, a 2010-es iHobby Exporól, az Athearn jövőre kihozza az U50-t B+B-B+B tengely elrendezéssel, sajnos csak Ready-to-Roll szériában. A digitális üzemre előkészített DC modell ára várhatóan 270 dollár lesz, megjelenését 2011 szeptemberére ígérik.

Az UP kérésére az ALCO a ‘Century’ mozdonnyal állt elő, ami különösebb esztétikai tervezés nélkülinek hat. Összerakva abból amit éppen találtak. a Century B+B-B+B forgóvázakat kapott.

Az ALCO és a GE mozdonyai csak a demonstrátor darabokig jutottak, nem voltak igazán megbízhatóak és nem is jutott nekik túl hosszú élet.

1968-ban az UP ismét felkereste a General Motorst, hogy fejlessze tovább az addigra már 27 darabos DD35-os szériát. Az EMD (General Motors) egy éven belül bemutatta a DDA40X-et, amibe két darab 3300 lóerős motort építettek a 98 láb hosszú vázra, új orr részt kapott ami már a mozdony teljes szélességéig terjedt így nagyobb lett a vezetőállás is. A D-D tengely elrendezés megmaradt a korábbi DD35-ös modellekből. 1969-ben 6900-as sorozatszámmal állították forgalomba, 47 darabot rendelt belőle az Union Pacific. Centennials néven váltak ismerté.

Tizenhárom DDA40X megmaradt  üzemképesen, vagy kiállítva múzeumokban. A 6900-t, egy televíziós ismeretterjesztő csatornán végigkövethettük, ahogy közúton elszállítják végső helyére, Nebraskába, a Kenefick Parkba, egy Union Pacific Big Boy társaságába.

Forrás:
www.steamlocomotive.com
www.northeast.railfan.net
mrr.trains.com

www.worldrailfans.info/DoubleDiesels
www.worldrailfans.info/UPDD35
Szerző: John Oxlade, Salfords, Surrey, UK