USAvASUt

NYC 20th Century Ltd J3a Dreyfuss Hudson – Rivarossi, MTH, BLI

A Time magazin a 20. század szimbólumának választotta a mozdonyt, amit Henry Dreyfuss ipari formatervező, designer tervezett a New York Central számára. A design és maga a mozdony, a New York Central Vasúttársaság és az Art Deco stílus ikonikus kifejezőjévé vált.

Henry Dreyfuss - fotó: Bernard Hoffman/Time & Life Pictures/Getty Images, 1946. Március 27.

Henry Dreyfuss Brooklynban született, az első nagyobb munkáját a Bell telefoncégnek készítette, a tárcsázós asztali telefont. Nevéhez fűződik még több későbbi telefon design, porszívó, vasaló, órák és más háztartási gépek, John Deere traktorok, repülőgépek. Ő volt az első elnöke az Amerikai Ipari Formatervező Szövetségnek, több könyvet is írt. 1972-ben feleségével együtt öngyilkosságot követtek el.

A New York Centralnak 1936-ban készítette el a Mercury mozdony áramvonalasított terveit, majd 1938-ban jött a 20th Century Limited. Dreyfuss a mozdonyt és az összes kocsit külső megjelenését áttervezte valamint egységes belső tereket teremtett. A külső festéshez a szürke színt használta alapnak, a kocsikon és a mozdony szerkocsiján világos szürke és kék csíkokkal. 1940-ben volt egy váltás, ekkor kicsit sötétebb szürke színt használtak, a csíkozást ezüstösre festették.

NYC J3 Dreyfuss Hudson, Scullin típusú kerekekkel

A mozdonyok alapja a New York Centrálnál jól bevált megbízható Hudson 4-6-4 es gőzösök voltak. A 20th Century Limited szerelvény New York – Chicago viszonylaton továbbítottak nagy sebességű személyvonatokat, amik igazi luxust nyújtottak az utasoknak, első osztályú berendezésekkel, személyzettel. Minden délután a New York, Grand Central központi pályaudvaráról indultak ezek a szerelvények, ahol az utasok vörös szőnyegen mehettek a hálókocsikhoz és 16 óra múlva másnap reggel Chicagóban szálltak ki.

A Rivarossi készítette el először a mozdony és a kocsik modelljeit 1971-től 2000-ig. Teljes egészében műanyagból készült, eleinte a motor a vezetőállásban volt, majd bekerült a mozdonyszekrénybe. A világítása az első reflektorra korlátozódik. Az egyszerű formavilág miatt a modell nem tűnik túl kidolgozottnak. Az áramellátása is elég gyengére sikerült, folyamatosan tisztítgatni kell a problémamentes futáshoz. Digitalizálni nem sok értelme van, csak egy komolyabb elektromos átépítés után. A modell sohasem kapott RP-25-ös kerekeket.

A szimbolikus jelentése miatt nagyon nagy, több éves várakozás előzte a Broadway-Limited bejelentését, hogy gyártásba kerül a szerkezet. A várakozás közepette a háttérben aztán az MTH 2009-ben kiadta a mozdonyt, digitális változatban, gyári füstgenerátorral. A modell teljesen fémből készült, kidolgozott apró részletekkel. A vezetőállás kidolgozott, világítása kapcsolható, ugyanúgy mint a hajtott kerekek feletti helyzetjelző fények. A forgóvázak környéke már nem kapott akkor figyelmet. Az MTH-tól megszokott 28 hangfunkciós Proto-Sound 3, DCS dekóder találunk a szerkocsiba szerelve, aminek működése is a megszokott, nem programozható, viszonylag gyors ‘lassú-mentettel’, viszont szinkronizált füst effekttel.

MTH - Dreyfuss Hudson

A kerekekből is két változat van, a küllős és a Scullin kerekekkel épített (lásd a fenti képen). Az 1938-as és 1940-es festéssel is megvásárolható, a hozzá való személykocsik, amelyek 2010 decemberére várhatóak.

Érdekes, hogy az MTH saját fejlesztésű modelljei néha elég sok kívánnivalót hagynak maguk után. Azok az MTH modellek, amiket pereskedéssel szereztek meg, mint például a PCM/BLI-től elbitorolt Big Boy, ott nincs ilyen probléma. Az MTH Dreyfuss forgóvázak feletti része már elég puritánra sikeredett, a vezetőállásnál is egy jó nagy rés tátong a mozdonyszekrény illesztésénél, az ablak elnagyolt, nem pontos, a forgóváz fekete, hiányoznak a részletek. A szerkocsi hátsó része is részletszegény.

Az ára viszont a BLI mozdonynál magasabb.

MTH 20th Century Limited Hudson és személykocsik

A Broadway-Limited, NYC 20th Century Limited J3a Dreyfuss Hudson modell majdnem 3 év várakozás után végre megjelent! A mozdony Brass-Hybrid széria, fém öntvényből készült alvázon egy teljesen rézből készült mozdony kapott helyet, Paragon 2-es Quantum (QSI) dekóderrel.

BLI, New York Central - 20th Century Limited J3a Dreyfuss Hudson

A rézből készült modell, festés előtt

A mozdony a hagyományos bordó Broadway-Limited dobozban érkezik. A csomagolás megtervezése ezeknél a mozdonyoknál már hasonló minőségű mint maga a modell.

Első ránézésre egy nagyon részletgazdag mozdonyt tartalmaz a doboz. A modell Scullin típusú kerekeket kapott ami nagyon jól áll a gépnek. Többen panaszkodtak, hogy az eredetileg tapadógyűrűs modell nagyon kacsázik a síneken. A kerekek cseréje a dobozban mellékelt simákra viszont megoldotta a problémát.

Ha ez mégsem felelne meg a kedves vevőnek a BLI azonnal küld egy cseredarabot.

Az MTH hasonló modelljeinél a szerkocsi-mozdony kapcsolat egy két érintkezős digitális jelet továbbító érintkezőkön történik. A BLI-nél megmaradt az állítható csatolórúd, és egy több pólusú csatlakozó. A QSI dekóder analóg és DCC módban is működik.

A hangfunkció közül a kürt hangok választhatóak, a harang sebessége állítható. Rögzíthetünk is hangok lejátszását, amit automata üzemben visszajátszik a dekóder.

Mivel az a fránya MTH pereskedéssel kisajátította a dekóderről vezérelt füst, pöfögés szinkront, a BLI kénytelen volt mechanikusan megoldani ezt a problémát egy optikai érzékelővel, ami lendkeréknél található. Így is sikerült egy nagyon szépen működő füst effektet megvalósítani. Sajnos előfordulhat, hogy a szenzor elmozdul a helyéről. Szerencsére csak egy kis ragasztó kell a javításhoz.

A QSI Paragon 2-es dekóder minden gond nélkül programozható, választhatunk különféle hangok közül, az összes CV-t elérhetjük és szabadon állíthatjuk. A füst effekten finomíthatunk, amire nagyon sok részletes leírást találhatunk különböző weboldalakon.

Mivel a mozdony csak a saját személykocsijaival teljes és a Broadway-Limited Imports tudomásom szerint nem tervezi a közeljövőben a kocsik kiadást, így vagy az MTH decemberben megjelenő kocsijait tesszük mögé, vagy keresünk a Walthers kínálatából valami korban hozzá illőt.

>>>  Fotógaléria a Broadway-Limited – NYC 20th Century Ltd J3a Dreyfuss Hudson modellhez <<<

MTH, 5 kocsis szerelvény, poggyász, háló és utolsó, kilátó kocsival, játék vonathoz méltó távolsággal a kocsik között.

Ez a leginkább megfelelő, Walthers: 932-16707 és 932-16741 hálókocsik

A Heavyweight kocsik is jó választás lehet, habár ezek korban előbbiek jó tíz évvel.

Igaz 10 évvel későbbi, 1948-as festéssel van még egy komplett 9 kocsis szerelvény a Waltherstől

Forrás:

wikipedia.org
industrialartifactsreview.com
www.rivarossi-memory.it
www.mthtrains.com
www.broadway-limited.com
www.walthers.com