Az első vasútmodell már több mint 170 éves, egy német mesterember készítette óraműves szerkezet volt. Először kiállításon 1879-ben szerepelt játékvasút. 1891-ban aztán egy Märklin nevű cég ismertette vágányprogramját, amit aztán sokan el is kezdtek követni. Valahol itt indult el minden.
Első ránézésre egy amerikai mozdonyra azt mondhatjuk, hogy nagy, persze a nagy testvér is az. Minden többszöröse az Európában megszokottaknak. Egy átlagos amerikai modellt európai terepasztalon futtatni nem mindig lehet, hiszen a kanyarok ívei kisebbek, és egy amerikai behemót nem biztos, hogy beveszi azt a kanyart. Az általános tendencia, hogy 62 cm-es sugarú ívnél kisebbeket már nem nagyon szeretik. Van pár Walthers személykocsim, ami az R6-os Roco ívet már nem bírja, alább látszik a táblázatban, hogy miért nem. Az a pár milliméter különbség már sajnos számít. Habár egy minimális csiszolás már megoldja a problémát.
Érdekes, hogy például az egyik legnagyobb monstrum a Big Boy simán veszi az R5-os íveket is, sőt R4-esen is elmegy. A mozdonyok nagy általánosságban minimum 18’’ – 22’’-es íveken futnak, minimum 24’’ inches követelmény már ritka, de előfordul.
R4 – 481.2mm | R5 – 542.8mm | R6 – 604.4mm | R9 – 826.4mm |
18’’ – 457.2mm | 20’’ – 508mm | 22’’ – 558.8 | 24’’ – 609.6mm |
Minden modell dobozán megtaláljuk a legkisebb ajánlott ívet, amit inch-ben adnak meg. Ebben a táblázatban a Roco íves sínrendszernek megfelelően kiválaszthatjuk a megfelelőt
A mostani amerikai modellek főbb elemeiben megegyeznek az európaiakkal, méretarány, áramellátás terén gyakorlatilag ugyan azok. Amiben első ránézésre különböznek, hogy nincsenek ütközők és más a csatoló szerkezet, ami az amerikai nagyvasúti karmos csatoló kicsinyített másolata.
A kerekek kialakításában is van különbség, ugyanis az amerikai modellvasút kerekeinek a pereme kisebb. RP-25 szabványt követ, amit 1997 óta alkalmaznak. Ez a perem méret lehetővé teszi a code 70-es síneken való közlekedést is, ahol a sínszál sínkorona magassága 1.8 mm.
Európában a 2.1 mm-es sínrendszer honosodott meg (code 83) és ennek megfelelően készülnek a modellvasutak kerekei. Így ezekkel a kerekekkel gyártott modell nem fog tudni zökkenőmentesen, vagy inkább sehogy sem haladni a code 70-es síneken.
Gyakorlatilag nekünk nincs gondunk az amerikai modellek futtatásával, csak a minimum ívekre kell figyelni.
A tengelyelrendezést gőzmozdonyoknál számmal, a többi mozdonynál betűvel jelölik. Például a Big Boy 4-8-8-4. Ez esetben a kerekek számát adja meg. Egy 6 hajtott tengelyes dízelnek pedig C-C a megnevezése. Egy hat tengelyes E sorozat dízel viszont sok esetben A1A-A1A, ahol a két forgóvázon a középső tengelyek nem hajtottak.
Dízel, elektromos és gázturbinás mozdonyoknál tehát betűvel jelölik a tengely elrendezést, az AAR (Association of American Railroads) meghatározása alapján . Az egy hajtott tengely “A”, két hajtott tengely egy sorban “B”, három hajtott tengely egy sorban “C”, négy hajtott tengely “D”. Ha számok is szerepelnek a betűk mellett az a nem hajtott kerekek számát jelöli egy sorban, vagy forgóvázon. Kötőjel “-” két betű vagy szám között a forgóvázat jelöli. “+” jelölés pedig összetett, tagolt forgóvázat jelent.
Gőzmozdonyoknál sok esetben egy konkrét egyedi típust is jelölhet a számokkal jelölt kerék elrendezés. Itt a számok a kerekek számát jelölik, függetlenül attól hogy a tengely hajtott vagy sem. A holland származású Frederick Methvan Whyte (March 2, 1865 – 1941) dolgozta ki a gőzmozdonyok osztályozását. Három szám kötőjellel elválasztva az alap jelölés. Az első szám az első vezetőkerekek számát mutatja, a második a hajtott kerekek számát, a harmadik a hátsó vezető kerekekét. Például 4-12-2 mozdony estén a füstszekrény alatt egy forgóvázon két tengelyen vezető kerekek vannak, majd 6 hajtott tengely következik és végül egy tengely a hátsó forgóvázon.
Mallet és Garratt tagolt mozdonyoknál a középső számok a tagolt egységen levő hajtott kerekek számát adja meg. A fent említett Union Pacific Big Boy 4-8-8-4 esetén elől és hátul egy kéttengelyes forgóváz van, a mozdony alatt pedig kétszer négy hajtott tengely található.
Ha első és/vagy hátsó vezető kerekek nincsenek, akkor “nulla” a jelölés. Például: 0-6-0
Forrás:
www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html
www.rocotrains.ca
www.aar.org
—
One Comment
A különböző gőzmozdony tengelyelrendezéseknek Amerikában különböző neveket adtak. Íme egy kis táblázat erről (a mozdony elejét < jelöli):
<ooOO 4-4-0 American
<oOOo 2-4-2 Columbia
<ooOOo 4-4-2 Atlantic
<oOOO 2-6-0 Mogul
<oOOOo 2-6-2 Prairie
<ooOOO 4-6-0 Ten Wheeler
<ooOOOo 4-6-2 Pacific
<ooOOOoo 4-6-4 Hudson
<oOOOO 2-8-0 Consolidation
<oOOOOo 2-8-2 Mikado
<oOOOOoo 2-8-4 Berkshire
<ooOOOO 4-8-0 Mastodon
<ooOOOOo 4-8-2 Mountain
<ooOOOOoo 4-8-4 Northern
<oOOOOO 2-10-0 Decapod
<oOOO OOOo 2-6-6-2 Mallet
<ooOOO OOOoo 4-6-6-4 Challanger
<ooOOOO OOOOoo 4-8-8-4 Big Boy