USAvASUt

Big Boy és Big Boy…

– 5 H0 Big Boy modell –

A Big Boy-t valószínűleg mindenki ismeri, aki egy kicsit is foglalkozott az amerikai vasúttal.

Szinte minden modell gyártó katalógusában megtalálható. Kidolgozásban, árban széles a választék és most már azt is mondhatjuk tudásban sem mindegy melyiket választjuk akár digitális, akár analóg modellt tervezünk beszerezni.

Rivarossi 2009-es Big Boy, gyári koszolással

Rivarossi:

Az egyik legrégebb óta piacon levő Big Boy-t a Rivarossi gyártja. A legutolsó Big Boy modellek itthon is megvásárolhatóak magyar, vagy európai kereskedőknél, körülbelül kilencven- százezer forintos áron.

Az első Rivarossi Big Boy-ok 1967-ben gördültek ki a Rivarossi gyárból. A 90-es évekig aztán körülbelül 10 évente újragyártották, 90-től évente, két évente kijött egy-egy újabb széria. Külsőleg alapjában véve nem sokat változott az eredeti modell, és ezt sokszor nehezményezik is a vásárlok különböző fórumokon. Persze technikailag haladtak a korral, a hajtás rendszer finomodott, a motort modern, 5 pólusúra cseréltek, ami a vezetőállásból bekerült a mozdonyszekrénybe, a 2006 utáni modelleknél aztán megjelentek a digitális üzemre előkészített darabok is. A jelenleg kapható széria már digitális hanggal érkezett. Régebbi modellek 100-250 dolláros áron futnak a használt piacon.

Rivarossi 2004-es Big Boy

Alapjában véve egy jól megkonstruált modell, a nagyon csendes futással, egész lassan is képes haladni döcögés nélkül. A karosszéria műanyag, sajnos a vezetőállás hátulját nem zárták le, az ablaküveg sincs meg. A szerkocsi vége kicsit elnagyolt, a felső vörös lámpa nincs kidolgozva, nem is működik. A helyzetjelző lámpák sincsenek meg, csupán a műanyag öntvényen láthatunk valami jelzés értékű dudort. A sorozatszám azonosító táblák nem világítanak, és csak a legutolsó szériánál láthatunk rajta egyáltalán számokat. A pár évvel ezelőtti modelleknél sajnos ez sincs meg.

A korai modellek motorcseréjere sok megoldást találunk a neten, a digitálisra nem előkészített Big Boy-okat sem túl nehéz átalakítani, habár ott már át kell vezetékezni az elektronikát, LED-re cserélni az izzót, ha hangot is szeretnénk, akkor kicsit kell fúrni-faragni is.

Forrás:
www.hornby-usa.com
www.steamlocomotive.com
www.rivarossi-memory.it

Trix:

A Märklin/Trix a másik régóta gyártott Big Boy modell, ráadásul itt Európában, így relatív  könnyű volt beszerezni.
Megjelenésekor 2001/2002-ben csúcsmodellnek számított. A több mint 1 kilogrammos mozdony után szinte bármennyi kocsit köthetünk, minddel megbirkózik. A szerkocsiban kapott helyet az elektronika, a hang természetesen szinkronban van a hajtókarok mozgásával.

Trix Big Boy

A Märklin 3 sínes rendszerhez, a Trix két síneshez készült digitális és analóg kialakítással. Érdekes, hogy a Trix változatot európai és amerikai csatolókkal is szállították, összhangban a hozzá gyártott 20 darabos teherkocsi készletekkel. Így aztán aki amerikai pályára vette, figyelni kellett mi van a dobozban. Mivel európai piacra is szánták, szükséges volt a kocsik közötti nagyobb távolság, hogy a kisebb íveken is elmenjen a szerelvény, viszont sehol se akadjon össze. Emiatt aztán az amerikai nagyobb ívű pályákon egy kicsit esetlenül mutat a nagy távolság a kocsik között. A Trix erre kifejlesztett egy rugós/csuklós szerkezetet a kocsik alatt, ami jobban kiengedi a kuplungot ha megfeszülne az ívekben. Ugyanez került a mozdony szerkocsijára is.

A mozdony egy elég masszív felépítményt kapott, nagyrészt fém az egész modell. Apróbb részletek azért itt is lemaradtak, habár megjelenésekor a legrészletesebb Big Boy volt amit nagy sorozatban gyártottak. A szerkocsin a második lámpa már megvan és működik, a helyzetjelzők viszont lemaradtak. A vezetőállás zárt, az üvegek is bent vannak, van kapcsolható világítás, sőt még személyzet is van a kabinban. Elől az azonosító tábla ezen a modellen már világít. Minden fényforrás LED-es, de még sárga színű, a reflektorban talán könnyen cserélhető lenne, de az azonosító számtáblákban már valószínűleg komplikáltabb.

Előre is tehetünk már kuplungot, ki kell fordítani az erre kialakított kis ajtót és ide illeszthetjük a Kadee rendszerű csatolót.

A mozdony  füst generátor fogadására előkészített. Talán ezen funkció megléte miatt elvesztek a kémények körüli részletek, ott ahol a füstterelőnek kellene lennie csukott állapotban.

A Trix változat ESU dekódert kapott, sajnálatos mód csak 7 digitális funkcióval, ellenben a Märklin változat 16 digitális funkcióval rendelkezik.

Forrás:
www.trixtrains.com
www.tonystrains.com
www.marklin.com

Athearn:

2008-as megjelenését mindenki nagyon várta. Az olcsó, egyszerűbb Rivarossi és a drága Trix közé kellett egy olcsóbb, de jó minőségű modell. Ismervén milyen sikeres volt az Athearn előző Challanger modellje, a Big Boy mindenképp egy telitalálat. Minden téren egy jól kidolgozott modell, rengeteg egyedileg illesztett alkatrésszel. Füst generátorra előkészített, és a már megszokott analóg üzemben működő távirányítóval jelent meg. A mozdonyszekrény műanyag, de minden másban a Trix minőséget hozta.
A mozdonyon van azonosító tábla világítás is, csupán egy szépséghibája van, ami ugyanúgy zavaró, mint a Challengernél, hogy sárga LED-et használnak a borostyán helyett. Kis munkával kicserélhető.
Az RP 25-os kerekek feketítettek az élethűbb hatás érdekében.

Az MRC dekódert sokan kritizálják, összehasonlítva egy ESU Big Boy dekóderrel észrevehetően mások a hang karakterisztikák, néhol erősen torzít. Tapasztalok szerint nincs szinkronban az indulási hang a sebességgel, majd mikor a mozdony már gyorsabban halad a hang elkezd erősen ugrálni ha a sebességet kicsit is változtatjuk. Sok fórumon a dekóder cseréjét ajánlják, persze ekkor elveszítjük a távirányítót.

Egy pár sor a távirányítóról: Az Athearn egyik legjobb dobása, ami analóg pályán tökéletes digitális élményt nyújt. A Challengernél őszintén szólva jobban tetszett a modell irányítása, mint digitális módban.

Kinyitva a dobozt ott van egy kis távirányító, amin az alap funkciók kaptak helyet: világítás, kürt, és kolomp hang funkciókat vezérelhetjük, mindezt úgy, hogy analóg pályán maximálisra tekerjük a fokozatot, majd fogjuk a távirányítót és kedvünkre gyorsabban, lassabban, előre-hátra vezetjük a mozdonyt. Persze ilyenkor az analóg pályaszakaszon más nem tud közlekedni

Forrás:
www.athearn.com
www.horizonhobby.com
www.tonystrains.com

Precision Craft/Broadway-Limited:

2006-ban került a boltokba a Precision Craft Big Boy, ami már a drágább kategóriába tartozott,  amit a gyűjtők szintén nagyon vártak hiszen amerikában a Trix ára kezdett megduplázódni. Az új PCM modellek  6-700 dolláros áron nagyon sikeresnek bizonyultak. A modell fémből készült, sok részlettel. ESU dekódert kapott, ami nem jellemző az amerikai modellekre. A digitális modell mellett volt egy analóg, de hanggal szerelt változat is, amiket a Broadway-limited Blueline név alatt hoztak forgalomba.

Precision Craft Big Boy

A hang funkciók eléréséhez itt szükség van egy “DC Master” vezérlő modulra. A Paragon 2-es vagyis a legutolsó szériáknál, már csak ezzel az egységgel tudjuk a hangot vezérelni analóg üzemben. Az előző digitális modelleknél az analóg vezérlő gyors oda-vissza tekerésével és hasonló már-már vicces trükkökkel lehetett egy két alap hang funkciót kicsikarni.

A BLI/PCM Big Boy szinte tökéletes modell. Mindent beleraktak amit csak lehetett, tökéletesre hangoltak az ESU dekódert, a hangok tisztán szólnak a két hangszóróból, többféle csengő, és síp hang közül választhatunk. Első ránézésre egy robosztus masszív mozdonyt látunk. A világítás megfelelő színű és működésű. az összes helyzetjelző lámpa a helyén van és működik. Eredeti számozásoknak megfelelő egyedi részletezettségűek ezek a mozdonyok.

Az hangos analóg Blue line verziók furcsa módon egész olcsók voltak a digitálishoz képest. Több mint 200 dollár volt a különbség, de valamiért mégsem adtak el belőle eleget, pedig ugyanaz a modell volt mint a digitális, csupán az azonosító sorszám tábla nem világított. Mivel sok volt belőle az árak az ebayen egészen 300 dollárig is lementek.

Aztán az MTH megszerezte a gyártási jogokat, a PCM megszűnt, a Big Boy-t nem forgalmazták többet és az árak kezdtek elszállni. Volt, hogy 1200 dollárért kelt el egy BLI/PCM Big Boy. Most egy Blue-line 600 dollár körül mozog, egy digitális 8-900 dollár az ebay-en.

Réz PCM Big Boy, kémények fölötti füst-terelővel

A PCM gyártott egy teljesen rézből készült változatot is ami 3000 ezer dolláros áron még beszerezhető. A modell tökéletes másolata az eredetinek. A legkisebb ív amin még elmegy, 1700 mm-es. Egy 50 centiméter hosszú hídon, üveg vitrinben érkezik, amiben egy helyben állva tudjuk prezentálni a futási, és hang tulajdonságokat.

Forrás:
www.broadway-limited.com
www.tonystrains.com

MTH:

Szerencsére nem tűnt el a PCM Big Boy, csak átalakult, hiszen az MTH a gyártási jogok megszerzése után ismét a piacra dobta, de már saját elektronikával, és szinkronizált füst-hang effekttel.

MTH Big Boy

A modell teljes egészében fémből van, a legkisebb részletek is. Ebből adódóan egy elég nehéz, masszív mozdony. Alapból egy kerék-pár gumigyűrűvel szerelt, de ez kicserélhető, hozzá adott gumigyűrű nélküli kerékre. Kapunk még hozzá egy füst terelőt, ami ugyanolyan, mint a PCM gyűjtőknek szánt réz modelljén, csak ez nem beépített működő elem, hanem külön kell felszerelnünk. A mozdony 28 digitális funkcióval rendelkezik, többféle síp, hang, menetzaj közül választhatunk. A füst effekt teljes mértékben szinkronban van a hangokkal. A hozzá adott, kicsit olajszagú folyadék helyett rendelhetünk gyümölcsös, vagy akár karácsonyi illatot is.

Az egyetlen különbség a PCM modelltől, a szerkocsi két marker fény hiánya, ami a gyári fotókon szerepel, de a dobozból kicsomagolva mégsincs ott. Nem nagy ügy, de azért mégis hiányzik.

Összehasonlítva egy ESU Loksound dekóderrel feljavított Rivarossi Big Boy-val, nagyon disszonáns képet kapunk. Megjelenésben, részletezettségben messze felülmúlja az MTH a Rivarossit. Van világítás a vezetőállásban, az azonosító számtáblában és a helyzetjelző lámpákban. A vezetőállás zárt, belül a falak zöldes színre festettek, a műszerek festettek és kidolgozottak. Van két fős személyzet is. A hangszóró a szerkocsiban kapott helyet, amiben a tüzelőanyag valódi tört szén. A mozdony európai R6-os íveken gond nélkül elmegy, a gyári ajánlás szerint a minimum ívsugár 18″,a mi R4-esnek felel meg Roco szabvány szerint.

Forrás:
www.mthtrains.com

Összehasonlító táblázat:

Rivarossi Trix Athearn PCM MTH
Dekóder: ESU Dekóder: ESU Dekóder: MRC Dekóder: ESU Dekóder: Proto Sound
Főbb digitális funkciók:
– Világítás ki/be
– Harang
– Síp
– Légszelep
– Fék hang
– Homokoló
– Hajtás hangok
Főbb digitális funkciók:
– Világítás ki/be
– Harang
– Síp
– Légszelep
– Vezetőállás világítás
– Fék hang
– Homokoló
– Hajtás hangok
Főbb digitális funkciók:
– Világítás ki/be
– Harang
– Síp
– Vizpumpa
– Légkompresszor
– Légszelep
– Kazánajtó
– Csatoló hang
– Fék hang
– Kalauz hang
– Homokoló
– Hajtás hangok
Főbb digitális funkciók;
– Világítás ki/be
– Harang
– Síp
– Indítás/leallítás
– Vezetőállás világítás
– Füst ki/be
– Rövid síp hang
– Csatoló hang
– Doppler effekt
– Fék hang
– Kalauz hang
– Homokoló
– Hajtás hangok
– Kerék zajok
Főbb digitális funkciók;
– Világítás ki/be
– Harang
– Síp
– Indítás/leallítás
– Vezetőállás világítás
– Hangerő állítás
– Füst ki/be
– Rövid síp hang
– Csatoló hang
– Doppler effekt
– Fék hang
– Kalauz hang
– Homokoló
– Hajtás hangok
– Kerék zajok
Lassú meneti legkisebb sebesség:
1 mph
Lassú meneti legkisebb sebesség:
0.9 mph
Lassú meneti legkisebb sebesség:
3.1 mph
Lassú meneti legkisebb sebesség:
1.4 mph
Lassú meneti legkisebb sebesség:
3 mph
Ár:
MSRP: $419
ebay: $299-430
Magyarország: 90-100.000 HUF
Ár:
MSRP: $699
ebay: $1000
Ár:
MSRP: $450
ebay: $900
Ár:
MSRP: $700
ebay: $900
Ár:
MSRP: $599
ebay: $550